Mankracht - Reisverslag uit Ajumako, Ghana van KAS-Team 2 - WaarBenJij.nu Mankracht - Reisverslag uit Ajumako, Ghana van KAS-Team 2 - WaarBenJij.nu

Mankracht

Door: Gehele team Ghana.

Blijf op de hoogte en volg KAS-Team 2

16 Oktober 2015 | Ghana, Ajumako

Mankracht
Met mankracht en een goede krachtige Ghanese melodie krijg je een hoop voor elkaar. De spanten gingen de lucht in of het bijna niks was. 500 kilogram per stuk, hout aan een genageld door een massa nagels. Binnen anderhalf uur stonden de 5 spanten op hun plaats en dit alles met de hand. Na 15 minuten pauze zijn we verder gegaan met onze werkzaamheden, pleisterwerk en gordingen timmeren. Terug op de lodge wederom geen stroom, maar gelukkig wel stromend water.

Donderdag
Een tamelijk aangename dag, veel bewolking met daartussen door de zon en maar 30 graden Celsius. We liggen op onze Ghanese planning.
De gevels worden aan de buitenzijde gepleisterd en de gordingen voor het dak worden op maat gemaakt. Met het spijkeren hebben we een wedstrijd gehouden met de Ghanese timmermannen, deze hebben we glansrijk verloren. Het lijkt wel alsof zij de spijkers het hout inkijken.
Vandaag gelukkig een druppelende koude douche, anders wordt het weer wassen met een emmer water. De stroom hapert dagelijks. Voor ons lastig want, wanneer laad je nu je telefoon of laptop op.
We worden elke avond Ghanees culinair verwend, gister zaten we aan de yam ballen, een uit de kluiten gewassen bitterbal, het smaakte voortreffelijk.

Vrijdag
Uitkijkend naar het weekend pakken we de laatste dag van de week, de samenwerking tussen de Ghanese werklui en ons wordt steeds beter. De tempratuur is nog steeds wennen, we staan in de Ghanese modus, wat erg verstandig is bij deze tempraturen. Overdag houden we ons staande met het drinken van liters water, thee en Coca Cola voor ons lekkere suikersnoepje. Tijdens het plaatsen van de kleine spanten werd er vooral veel gelachen en gezongen. Zingen is gebruikelijk bij zware werkzaamheden wat zorgt voor een goede pump energie. De pleisteraars zijn begonnen aan de binnenzijde van de school. Aan het einde van de dag kwam het mooiste gedeelte, de pay day, waar natuurlijk iedereen naar uitkijkt voor het weekeind.

KAS-Team 2

Welkom op ons profiel, 5 Oktober is het zo ver! Wij gaan met zeven man een maand naar Afranse te Ghana om hier vervolgens mee te helpen aan een Junior Secondairy School. Dit project wordt gerealiseerd door de Stichting Kofi Annanschool verdere informatie : www.kofiannanschool.nl Ons team bestaat uit: Joop von Oven (Teamleider) Sjoerd Wiersma (Docent / Begeleider) Robin Groenewegen (Student) Koen Burgers (Student) Jordy Veldhoen (Student) Dennis van den Berg (Student) Djordi Hibma (Student)

Actief sinds 14 Sept. 2015