Af en toe geen elektrischtijd of stromend water - Reisverslag uit Ajumako, Ghana van KAS-Team 2 - WaarBenJij.nu Af en toe geen elektrischtijd of stromend water - Reisverslag uit Ajumako, Ghana van KAS-Team 2 - WaarBenJij.nu

Af en toe geen elektrischtijd of stromend water

Door: Gehele team Ghana.

Blijf op de hoogte en volg KAS-Team 2

10 Oktober 2015 | Ghana, Ajumako

Woensdag zijn we vertrokken richting Afranse. We waren snel in Accra uit het duurde slechts een uur. Buiten Accra veel hutjes en handel op straat, je kan wel zeggen dat ze op straat leven. Na een hobbelige rit, aangekomen in Afranse waar we zijn verwelkomd door de locale bevolking. Eerste kennis making met het project. Door naar onze eerste slaapplek . Toen we de voetbal te voorschijn haalde werden we nog interessanter. Toen de wedstrijd met de kinderen vs de Nederlanders gespeeld was, hebben we toch verloren. Na een spannende avond door omstandigheden, toch nog moeten verplaatsen naar een andere lodge. Waar we vervolgens een goede nacht hebben gehad.

´s Morgens een lekker ontbijtje gemaakt door onze lieftallige kok Franciska, die onze eten gaat verzorgen voor de komende 4 weken, ook met traditionele Ghanese gerechten. Kan je vertellen, het smaakt goed. Beter dan thuis. ;) Daarna gingen we richting de bouwplaats, daar hebben we kennis gemaakt met de Ghanese werklui, timmermannen, metselaars en hulpjes. De werkwijze is anders dan we thuis gewend zijn , een stuk intensiever. Het weer valt niet mee, elke dag is het minimaal 38 graden en volle zon, je zou bijna medelijden met ons hebben. Dat betekend wel veel, heel veel water blijven drinken.

Na het zware werk zijn we richting een andere lodge gegaan, waar we tot het einde van ons verblijf vertoeven, in de buurt van Afranse. Eenmaal daar aangekomen bleek de elektriciteit uitgevallen te zijn, met als bijkomend gevolg geen stromend water. Een echte kennismaking met Afrika.

Het water om te kunnen wassen werd door een meisje van 13 jaar jong op het hoofd naar de badkamer gebracht. Het gewicht van het water op haar hoofd was groter dan haar eigen lichaamsgewicht.
Vrijdag hebben we goed samengewerkt met de Ghanese werklui en kregen de smaak goed te pakken.

Het is nooit saai hier, er gebeurt elke dag wel wat op de brink van Afranse. Ook op zaterdag hebben we ons zelf nuttig gemaakt, door een halve dag te werken. Vervolgens hebben we ons, zover het kan, ons opgefrist. Onder het genot van een koud biertje schrijven we dit verslag op ons balkon op de 2e verdieping van onze lodge. Als alles meewerkt, Wifi, stroom enz, gaan we jullie vaker op de hoogte houden van onze belevenissen in het mooie warme Ghana.

• 11 Oktober 2015 - 22:53

Jolanda Berkhout:

Hallo mannen,

Wat een ongelooflijke ervaring voor jullie. Gelukkig zie ik vrolijke gezichten op de foto's. Vervelend dat jullie niet van elektriciteit en stromend water kunnen rekenen maar inderdaad, je maakt nog eens wat mee.... ;-)
    De eerste week zit er alweer bijna op. Begreep dat jullie vandaag een dagje strand hebben gehad...lekker relaxen.
    Geniet van alle indrukken !

Groeten Jolanda

• 11 Oktober 2015 - 23:12

MoengoJan:

Ha mannen,

Goed bezig!
    En komt mijn les over de HippoRoller nog van pas?
    Mogelijk naast jullie drukke activiteiten voor die school te introduceren in Accra en aan dat meisje van 13. Mocht het nu een groot succes worden, kan je gaan importeren en exporteren.......

Groet vanuit de hangmat,

Jan-Willem

• 16 Oktober 2015 - 23:42

KAS-Team 2 :

Heey Sutorius,

Leuk om van je te horen. Hoe gaat het daar in suriname?
    Het onderzoek naar de HippoRoller loopt nog,
    we zijn alleen nog maar zakjes met water tegen gekomen.

Groetjes,

Mumbasa (Sjoerd)
    en de welpjes

KAS-Team 2

Welkom op ons profiel, 5 Oktober is het zo ver! Wij gaan met zeven man een maand naar Afranse te Ghana om hier vervolgens mee te helpen aan een Junior Secondairy School. Dit project wordt gerealiseerd door de Stichting Kofi Annanschool verdere informatie : www.kofiannanschool.nl Ons team bestaat uit: Joop von Oven (Teamleider) Sjoerd Wiersma (Docent / Begeleider) Robin Groenewegen (Student) Koen Burgers (Student) Jordy Veldhoen (Student) Dennis van den Berg (Student) Djordi Hibma (Student)

Actief sinds 14 Sept. 2015