Ervaringen Ghana - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van KAS-Team 2 - WaarBenJij.nu Ervaringen Ghana - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van KAS-Team 2 - WaarBenJij.nu

Ervaringen Ghana

Door: Gehele team Ghana

Blijf op de hoogte en volg KAS-Team 2

02 November 2015 | Nederland, Amsterdam

Djordi Hibma:

Ik vond Ghana een prachtig land met veel aardige mensen en veel bossen en rode bergwanden.

de eerste week moest ik echt wennen aan het idee dat je met een emmer moet gaan douche omdat er geen stromend water uit je douche komt en dat de stroom ook niet constant is.

Het verkeer voelde net als een rallybaan slingeren over de weg om gaten te ontwijken. En als het verkeer wat druker werd maak je gemakkelijk van een 2 baans weg een 4 baans weg. En als je door het raam keek had je echt een prachtig uitzicht.
Ik vondAnomabo beach was een prachtige locatie om goed tot rust te komen. En vond het leuk om even Joop's verjaardag te vieren.

In Afranse heb ik veel geleerd hoe de Ghanezen werken. bijvoorbeeld hun manier van zagen. in Nederland sta je voor je zaagblad en in Ghana sta je erachter. het maken van de dakspanten vond ik echt leuk om te doen en was ook gelijk een praktijk examen voor mij. Het verbaasde me hoeveel spijkers er in z'n spant gingen. toen we we allemaal het zagen op de Ghanezen manier onder de knie hadden ging alles mega snel. De gordingen zaagde ik met Atjum die man kon echt alleen maar lachen. Robin en ik hebben leren stucen van Ebeneza
Toen hebben Robin en ik 2 muren gestuct en in de 3e week had ik 2 eigen muurtjes gedaan.

In de laatste week hebben we mega hard gewerkt toen hadden we in 6 lokalen en een kantoor het rachelwerk gemaakt voor het plafond. En dat was echt goed teamwerk Robin en Jordy riepen de lengtes en wij zaagde de rachels op maat. Ook dit onderdeel was weer een examen voor mij.
Als groep hadden we een goede band en was het altijd goed lachen met me elkaar. maar helaas komt aan alles een eind maar als er aan mij gevraagt word om weer iets te bouwen met deze groep ben ik zeker van de partij.



Dennis van den Berg:

Mijn ervaring met Ghana is er een om nooit meer te vergeten!
Vanaf het moment dat ik het vliegveld uit liep wist ik dat het een mooie en leerzame periode zou gaan worden voor niet alleen mij, maar voor het gehele team.

De eerste 2 / 3 dagen op de bouwplaats was het voor mij nog een beetje aftasten met wat ik allemaal kon gaan doen, omdat je in een team komt vol met Ghanezen die dit werk al 4 weken hebben gedaan en jij daar als nieuweling tussen komt. Maar na enkele dagen wordt je al snel behendiger in het werk en merk je dat de klik er tussen de Nederlanders en Ghanezen steeds meer te zien is.

Wat me erg opviel is dat de mensen zeer gastvrij zijn en eigenlijk altijd wel voor je klaar staan als je iets niet begrijpt of als er iets aan de hand is. Wat me nog meer opviel was dat de mensen naar mijn inzien zeer gelukkiger zijn met wat ze hebben en/of krijgen dan de mensen in Nederland.
Ik ben blij dat ik met dit team een maand lang in Ghana mocht verblijven, en ik zou het nog zo een keer doen!



Jordy Veldhoen:

Ghana is iets om nooit meer te vergeten. Zo mooi land, geweldige mensen en mooi project waar wij als team hebben mogen bijdragen.

Ik persoonlijk ben er met zo min mogelijk verwachtingen richting Ghana gegaan, maar de cultuur shock was toch wel heel erg groot. De luxe wat we hier in Nederland hebben is daar niet aanwezig. Na 4 weken ben je wel steeds meer gewend aan die manier van leven van de Ghanezen. Je kan wel zeggen dat we langzaam Ghanees zijn geworden.

De praktische werkwijze is ook bijzonder om te leren, zien en ervan te proeven. Vindt het zelf leuk om die kleine truckjes die Ghanezen gebruiken om hier ook te kunnen gebruiken.

Wat mij het meeste bij bleef, is erg lastig om te vertellen. Er zijn zoveel dingen die verschillen met Nederland. Om een antwoord te geven op deze vraag, is het manier van leven. Met een interview met het AD Westland, kregen we de vraag ‘’ hoe is de armoede daar?’’ mensen in Ghana zijn niet arm. Ze zijn denk misschien wel gelukkiger dan wij hier in Nederland. Ze zijn al blij met de simpele dingen in het leven.

We kunnen wel blijven schrijven over wat er is gebeurt in Ghana en onze ervaringen. Dit kun je ook terug lezen in de andere verslagen van de weken in Ghana of ga zelf aan de slag als vrijwilliger in Afrika. Dan kan je het allemaal zelf meemaken hoe het is om in zo’n soort land te mogen werken.



Koen Burgers:

Ghana, wat moest je er van in je gedachte nemen voordat je vertrok... Zou ik extreme armoede zien of hele rijke gebieden. Voordat ik vertrok had ik daar persoonlijk nog niet over nagedacht. De zenuwen kwamen pas toen ik in het vliegtuig zat. Na het landen was er al een meteen positief iets: de tempratuur, dat was echt heel lekker om aan te komen. We reden naar het hotel en meteen zag ik daar dat het verschil tussen oud en rijk heel klein is, iedereen loopt door elkaar van een man in een maatpak tot een zwerver die ernaast op een bankje ligt. De ontmoeting met John was leuk, veel gelachen en natuurlijk lekker bier. Het reizen naar Afranse was een leuke rit, de helft ervan geslapen maar zodra je uit Accra was zag je een mooi Ghanees landschap. Daar zag je wel dat de mensen minder hadden dan wij. Het werken met de Ghanezen was super leuk, niet alleen ervaring op gedaan maar ook veel gelachen tijdens het werken. Na het werken gezellig bier drinken met ze allen, super leventje was het, ook al hadden we geen stromend water. De uitstapjes waren leuk vooral het uitstapje naar Anomabo Beach, heerlijk dat luxe tussendoor. De laatste dagen waren aftellen, dan merkte ik zelf dat ik toch wel een beetje mijn thuis ging missen, niet het luxe maar mijn familie en vrienden. Laatste werkdag was het nog even keihard werken geblazen om het goed af te sluiten en het laatste plafond er nog even in te zetten. Na een bijeenkomst een super leuke voetbal wedstrijd gespeeld tegen de Ghanezen die wij natuurlijk hebben gewonnen. Toen kwam de laatste dag in zicht, zondag. Gezellig nog een keer samen met ze allen eten onder genot van een biertje, dan merk je toch wel dat je veel heb gedaan met elkaar en toch wat heb opgebouwd samen. Toen was het tijd om in het vliegtuig te stappen en terug te gaan naar Nederland.
Met deze groep had ik al een beetje verwacht dat het goed zou gaan, maar uiteindelijk is het nog veel beter geworden dan verwacht, zou ik nog een keer zo kans kunnen krijgen om dit weer te doen zou ik het nog een keer doen, VOORAL met deze groep! Het was top!


Robin Groenewegen:

Na een maand hard werken in Ghana kan ik concluderen, dat ik veel heb geleerd, veel nieuwe vrienden heb gemaakt en heb genoten van het warme weer, wat hier dagelijks voorkomt. De 1ste week begonnen we met het maken van de dakspanten, zeer interessant om te doen. Het nagelen was in het begin lastig om te doen, maar door te doen leert men, dit was voor mij ook van toepassing. De 2de week was het dan zo ver, het plaatsen van de dakspanten, dit werd letterlijk gedaan door al het mankracht wat op de bouwplaats aanwezig was.

In de 3de week heb ik me naar mijn mening goed vermaakt met het stucwerk. Het leren van goed kunnen stucen is daar in tegen nog niet gelukt, maar ik kan wel zeggen dat ik een stuk meer ervaring heb opgedaan. De stuc werkzaamheden heb ik naar mijn mening, tevreden uit kunnen voeren met Djordi Hibma, student Timmeren M.B.O. Na goed samenwerken en overleggen zijn wij tot een goed resultaat gekomen.

De laatste week ging het snelste voor mijn gevoel, het maken van het raggelwerk voor het plafond. Dit werk hebben we in verschillende groepjes uitgevoerd. Zelf heb ik samengewerkt met Dennis van den Berg, Jordy Veldhoen en de Ghanese arbeiders Amos en Adjim.

De allerlaatste dag, het uur van de waarheid Nederland vs Ghana, het voetbalpartijtje kan beginnen. In het begin ging het heel gelijk op, de eerste helft scoorde Dennis van den Berg de openingstreffer, hierna gingen we de rust in. Ghana scoorde na ca. 15 in de 2de helft de gelijkmaker. Na ruim 25 min spelen werd er een strafschop toegekend aan Nederland, hier profiteerde Djordi Hibma overduidelijk van, 2-1 Nederland. In de 95ste min maakte onze begeleider dhr. J von Oven de 3-1, dit was de genadeslag voor team Ghana.

Kortom, een zeer interessant project om deel vanuit te maken, wat ik iedereen zou adviseren als hij/zij deze kans zou krijgen. Verder zijn de mensen in Ghana zeer vriendelijk en waarderen alles wat op hen pad terecht komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

KAS-Team 2

Welkom op ons profiel, 5 Oktober is het zo ver! Wij gaan met zeven man een maand naar Afranse te Ghana om hier vervolgens mee te helpen aan een Junior Secondairy School. Dit project wordt gerealiseerd door de Stichting Kofi Annanschool verdere informatie : www.kofiannanschool.nl Ons team bestaat uit: Joop von Oven (Teamleider) Sjoerd Wiersma (Docent / Begeleider) Robin Groenewegen (Student) Koen Burgers (Student) Jordy Veldhoen (Student) Dennis van den Berg (Student) Djordi Hibma (Student)

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1316
Totaal aantal bezoekers 5525

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 02 November 2015

Rocmondriaan meets Kofi Annan

Landen bezocht: